
Třináct
obrazů, které tvoří výtvarný
doprovod tohoto kalendáře (na každý
měsíc jeden obraz a třináctý
na přebalu), by bylo možno
chápat i jako úlohu na klasické malířské téma ročních
období, která kdysi otevírala nové horizonty především
krajinomalbě. Magda Valčíková
(1973), jejíž školou byl
ateliér otce, Josefa Valčíka, a imaginativní díla
naivního malířství, skutečně
jako malířka krajin začínala.
Byly to konkrétně moravské, ale i imaginárně
neurčité krajiny v různých
dobách roku, které byly bud' bohatě
koloristické, anebo nabývaly charakteristický
barevný tón jara, léta, podzimu či
zimy. Tyto téměř monochromatické obrazy krajin s převládajícím
barevným tónem se pro Magdu Valčíkovou staly
charakteristické pro určité etapy vyrovnávání se s malbou. Navzdory jejich
tématu a žánru se z nich nepokoušela záměrně vytvářet ucelené kolekce,
věnované měsícům roku. Později přibývaly i jiné
žánry: kytice, zátiší a spolu s krajinami vytvořily malířský svět Magdy Valčíkové.
Třináct obrazů
tohoto kalendáře je však možno interpretovat i jako popření klasického
tématu ročních období. Ani jeden z třinácti
obrazů totiž není
krajinomalbou a v každém z nich převládá barva, která v
sobě sice nese
množství pradávných symbolických významů, ale není typická pro
žádné z
ročních období, spíše je naopak
časově neutrální: modrá. Modrá, která není
jen bezprostředním pozadím, anebo nekonečným prostorem, ale barvou, která
se přelévá z obrazu na rám, ruší jejich přirozenou hranici a mění tak
malbu na dekorativní tapetu. Z modré se vynořují věci: chléb, ryby, raci,
melouny, fialky, konvalinky, vlčí máky, slunečnice, obilné klasy, krucifix.
Věci, které kdysi žily, leží nyní před námi jako mlčenliví svědkové, ale
ve svých původních
živých lokálních barvách. Kontrast neutrální
dekorativní modré plochy a barevných věcí je univerzálním stavebním
zákonem třinácti obrazů, které Magda Valčíková vybrala do tohoto kalendáře.
Tento kontrast je umocněn protikladem splývavého lazurního a děleného
pastózního rukopisu, který malířka používala
už ve svých předcházejících
dílech. A jsou to vždy výlučně jen tyto barevné pastózně ztvárněné živé i
neživé věci, které rozmanitým způsobem odkazují na jednotlivé měsíce roku.
Forma tohoto odkazu je někdy přímá (doba květu některých rostlin), jindy
zprostředkovaná (ne věc, ale její barva poukazuje na příslušný měsíc),
anebo v různé míře symbolická (měsíc a jeho převládající znamení ve
zvěrokruhu, kříž odkazující na čas adventu), ale vždy čitelná. Jejich
splývavé neměnně modré okolí dodává věcem naopak meditativní charakter
věčnosti, mrtvé přírody, natura morte, zátiší. Ale v dekorativnosti této
barvy lze tušit i úlohu amuletu, která věci chrání před definitivním
zánikem, zprostředkovává jim filtr protoženského objetí dávných bohyní
přírody a úrody, a tak je vrací z neutrálního pozadí do plodivých procesů
ročního cyklu.
Třináct modrých zátiší, ze kterých Magda Valčíková
až
dodatečně sestavila prezentovanou sérii obrazů, vážících se k jednotlivým
měsícům roku, je možno především interpretovat jako modré období malířky,
ve kterém navazuje na předcházející monochromatické etapy své malby. V
modrém období prověřuje možnosti úsporného výrazu a hranic dekorativnosti
své tvorby.
Marian Zervan Ph.D.