![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Úvodní stránka | Magda Valčiková | Kalendář stáhnout: pdf (3159 KB) |
Magda Valčíková je malířka
zátiší. To neznamená, že maluje jen a jen zátiší. Naopak. Vědomě
se začleňuje do vnějšího koloběhu druhů a žánrů
Ateliéru Valčík a cílevědomě si vybírá malířství
a v rámci něho především krajinomalbu,zátiší a nejnověji i
figurální malbu. Ukazuje tedy, že kdykoliv může přejít k
jiným žánrům, kdyby sama chtěla. Nevím, jestli jsou dva tři
žánry dostatečné množství na to, abych si dovolil říci,
že Magda Valčíková je malířkou zátiší. Navzdory tomu to
činím, neboť to tak vnitřně cítím a vnímám tak
i odkazy v její malbě. Být malířkou zátiší pro mne
znamená něco více než bezprostřední množství obrazů,
o kterých by se dalo říci, že v nich převládá zátiší.
Znamená to pro mne, že zátiší cítím i v jejích krajinách a
figurách, že vnímám z jejích obrazů znehybňující gesto,
ono charakteristické umrtvování přírody, aby vzápětí
mohla ožít v nás vnímavostí pro každodenní i ty nejmenší věci
na světě. Můžete namítat, že každý obraz je znehybněním
pohybujícího, že každý obraz je kinematografický záznam, jedno
políčko zastaveného pohybu potřebné k tomu, aby zpětně
vyvolalo jeho iluzi. Ale v tomto smyslu je Magda Valčíková jen
malířkou, potvrzující jeho prokletí. Znehybnění se dostává
do obrazů Magdy Valčíkové cílevědomě přes
její malování. Není jen náhodným výsledkem. Dostává se do jejích
obrazů paradoxní technikou, která má svůj interval znehybnění,
zasychání relativně dlouhý, která umožňuje vstupovat do
malby jako do proudu. Magda Valčíková se však tomuto proudu
olejomalby nepoddává. Vykrajuje z něj obrysy věcí, plodů
a bytostí, anebo ho drobí drobnými dotyky štětce do množství
dotýkajících se, ale přitom přece jen nespojitých bodů.
Prochází etapami malování, které si sama volí, aby v nich pozorně
sledovala proměny barevného pozadí a jeho vztahy k figurám věcí
a bytostí v popředí, její kompozice jsou promyšlenými skládačkami,
součástí malování. Promyšlenost a cílevědomost neznamená
vypočítavost, přenechání malby pojmu. Může to být i
pozorné a záměrné zacházení s naivním viděním světa,
se světem naivních malířů, cílené rozmisťování
malířských iluzivních triků spolu se zjevnými chybami vůči
konvencím zobrazování. To všechno však nevyčerpává znehybnění
světa v malířském gestu Magdy Valčíkové. To všechno
jsou pouze prostředky k tomu, aby mohla dostatečně dlouho
a nerušeně setrvávat u věcí a bytostí v jejich původním
odloučení. Až v tomto okamžiku se možná přibližujeme k
tomu, co nám chromatickým i monochromatickým křikem věcí a
bytostí chce malířka zprostředkovat: a to je jejich mlčenlivé
spolusdílení, ticho našeho společného osudu. |