Aleš Valčík
Aleš Valčík je druhým členem Ateliéru
Valčík, který se zatím věnuje výlučně malířství. I když vstupuje
do Ateliéru jako školený fotograf, zůstává věrný médiu malby.
Aleš Valčík kultivuje kromě zanikajících malířských žánrů
krajinomalby, veduty či maríny i čím dál zřídkavější techniku
akvarelu. Mohli bychom spekulovat o tom, zda právě akvarel není
svým napětím mezi rozostřeným a zaostřeným tvarem blízko vzniku
fotografického obrazu. Stejně tak bychom mohli hledat společného
jmenovatele fotografického a malířského v skryté pohlednicovosti
vedut a marín, ale tím se jen velmi vágně přibližujeme k další
z podob malování, kterými se prezentuje uskupení Valčíků.
Zpočátku byla charakteristickým znakem této podoby střídmá
ohraničenost malby technikou a žánrem. Později se sice žánrová
homogennost narušila vstupem kytic a občas i zátiší, ale věrnost
technice zůstala. Jakoby žánrová různorodost byla společným
jmenovatelem Ateliéru a monotechničnost zase jeho diferenciačním
činitelem. Ale můžeme jít ještě hlouběji. Valčíkovi se liší i
typy malovaných krajin. Jestliže Josefovy jsou povětšině
monochromatické a ideální a Magdiny zase pestrobarevné,
konkrétní i zevšeobecněné moravské a české, Alešovy krajiny jsou
sice stejně bohaté na barvu, ale mnohem různorodější. Jde nejen
o místa domova, ale často i o cizokrajné, exotické přírodní
a městské scenérie. Z hlediska techniky a rukopisu zase Josef
Valčík upřednostňuje plastické širší gesto. Magda Valčíková
tíhne k polaritě drobné pastózní skvrny a plošného tvaru. Aleš
Valčík jakožto akvarelista naopak těží z kontrastu průhledné či
průsvitné barevné plochy a neprůhledného přírodního či
civilizačního tvaru. Důležitou úlohu tak sehrává v jeho malbě
vedle barvy i světlo, které proniká proměnlivým barevným médiem
k podkladu. Ten je nejčastěji bílý. Odráží se od něj, zčásti
v něm zůstává zachyceno, anebo je naopak světlo zčásti pohlcené
a zčásti selektivně odražené podle povahy souvislejšího
barevného pigmentu. Navíc může jít i o světlo cloněné, překryté,
které vrhá stíny různé intenzity. Proto v obrazech Aleše Valčíka
mnohem významnější úlohu než u Josefa a Magdy sehrávají dva
živly: voda a vzduch. Nejenže nejlépe vyhovují povaze akvarelu,
ale navíc na něj i znakově odkazují. Ze stejného důvodu mají
krajiny nízký horizont, takže velkou plochu zabírají oblaka.
Jejich pendantem jsou rozsáhlé vodní hladiny jezer a moří. Tyto
dva živly tvoří horizontální skladbu obrazu. Dvě horizontální
prostředí propojují vertikály rozmanité povahy: nejčastěji
stromy, stonky květů, ale i stěžně lodí, komíny domů.
Proměnlivé, nestálé světelné kvality nebe a vodních hladin
v protikladu k stabilnějším barevným kvalitám stromů, domů,
loděk jsou hranicemi, v rámci kterých se rozehrává mnohotvárná a
jemná hra přechodů. A zase se jedná především o přechody barevné
a světelné. Koruny stromů, okvětí květů, skvrny na kmenech
stromů jsou oblastmi, kde se horizontály a vertikály do sebe
zaklesňují a vytvářejí mihotavé světelné efekty. Akvarely jsou
tak skutečně někde mezi malbou a fotografií. Zatímco
fotografický obraz vzniká fyzickým působením světla, které barvy
nejen vyvolává, ale se v nich i usídluje, akvarelový obraz
vzniká fyzickým působením barevných pigmentů a vody. V této
částečně záměrné a autorské orchestraci a částečně náhodné
přírodní hře se vyznačují trasy světlu, které barevné trasy
zpětně scelí a rytmicky rozkmitá. Možná je to právě tato pozice
mezi, která zatím Alešovi Valčíkovi vyhovuje nejvíce.
Doc. PhDr. Marian Zervan, PhD.(1952) je teoretikem
a estetikem umění a současné architektury. Je autorem knih
o sakrální ikonografii, jakož i kurátorem výstav o současné
slovenské architektuře doma i v zahraničí, ke kterým napsal do
katalogů rozsáhlé studie. Působil jako docent na Fakultě
architektury STU v Bratislavě a v současnosti rovněž ve funkci
docenta na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. |