Magda
Valčíková
Magda Valčíková představuje
pevné malířské zázemí Ateliéru Valčík. Od
poloviny devadesátých let do současnosti nikdy
nepřekročila médium malby. Malířský svět Magdy
Valčíkové je možno poskládat z olejomaleb
krajin, zátiší a kytic a dnes už není vůbec
podstatné, zda přitom sehrálo úlohu otcovo
školení, nebo její přirozené směrování
a náklonnost. To, že Magda Valčíková dosud
nepřekročila médium malby, však neznamená, že
jejím malířským světem je území čisté malby,
tedy nepředmětné prostředí ploch a barev bez
objemů a prostorů. Tomu protiřečí hned její
zájem o tradiční malířské žánry.
V krajinomalbách, kyticích a zátiších se obvykle
setkáváme s přírodními, nalezenými i uměle
vytvořenými předměty. Jejich podoby sice mohou
být velmi rozmanité a způsob jejich zpřítomnění
může balancovat od velmi všeobecného náznaku až
po konkrétní koláže a asambláže. I když Magda
Valčíková svoje zátiší stylizuje a její krajiny
jsou někdy konkrétní, jindy zevšeobecněné
moravské lokality, ba někdy i krajinami denního
snění, nikdy neopouští svět věcí. Naopak svět
věcí je to, co ji zajímá nejvíce. Živé bytosti,
lidi nebo pohybující se živočichy v jejích
malbách vidíme jen zřídka. Živým světem je tak
výlučně příroda, stromy, pole, louky. V zátiších
se setkáme i se světem živočišným, ale ten je
buď umrtvený na minimum v podobách sedících či
spících koček, anebo znehybněný definitivně jako
například raci na stolech. Totéž se týká květů
ve vázách, které ještě žijí, ale už jsou
vytrženy ze svého přirozeného okolí. Tento
charakteristický tichý svět může vést
k hypotéze, že Magda Valčíková je vlastně
malířkou zátiší, umrtvené přírody. Navzdory
tomu, že tato hypotéza je skutečně lákavá, není
zcela výstižná. Nejvíce jí odporují
krajinomalby. I kdybychom přistoupili na
možnost, že i tu je příroda vlastně ideální,
vysněnou a zevšeobecněnou krajinou, přece jen se
tu objeví i případy, kdy i názvy obrazů evokují
konkrétní lokality. Někdy přímo, jindy přes
obrazy jiných autorů, ale to nevylučuje, že jde
i o konkrétní krajiny. V nich se dostává do
protikladu příroda, reprezentovaná živly
a především vegetací, a civilizace, zastoupená
různými podobami lidských obydlí. Až tento
protiklad přírodního a civilizačního je základní
stavební jednotkou obrazů Magdy Valčíkové, která
odporuje intencím čisté malby.
V malířském jazyce to
znamená, že jejími obrazy proniká napětí mezi
tvarem geometrickým a organickým. Se zmíněnými
intencemi je v rozporu i zájem Magdy Valčíkové
o obrazové objemy a prostory, na jehož základě
bychom mohli tvrdit, že její obrazy jsou jak
plastické, tak i architektonické. I když lidská
obydlí jsou především geometricky plošná
a vegetace se vyznačuje růstovým principem, oba
tyto protikladné způsoby utváření tvaru se
rovnocenně podílejí na výstavbě plastických
a prostorových dimenzí obrazů. Malby Magdy
Valčíkové vybudované z plastických tvarů mají
vždy iluzivně naznačenou hloubku. Ta však není
v područí jen geometrické nebo empirické barevné
či vzdušné perspektivy. Naopak prostřednictvím
náznaků porušování obou postupů pomocí obrácené
či významové perspektivy se do světa obrazů
Magdy Valčíkové dostávají fragmenty naivního
malířství, které se stalo jedním ze zdrojů
neustálé inspirace. Když se však necháme oslovit
malířským rukopisem, potom přece jen pozvolna
přecházíme ze světa konkrétních věcí a podob do
světa čisté malby, do světa drobných, dělených
barevných skvrn, definujících svět živé přírody,
a do prostředí splývavých ploch označujícího
živly a obydlí. Pevným malířským zázemím Magdy
Valčíkové je právě tento dialog vrstev čisté
a hybridní malby. Zdá se, že tento dialog
zaručuje permanentní překvapení v neustálých
návratech k tématům a žánrům tradiční malby.
Doc. PhDr. Marian Zervan,
PhD.(1952) je teoretikem a estetikem umění
a současné architektury. Je autorem knih
o sakrální ikonografii, jakož i kurátorem výstav
o současné slovenské architektuře doma
i v zahraničí, ke kterým napsal do katalogů
rozsáhlé studie. Působil jako docent na Fakultě
architektury STU v Bratislavě a v současnosti
rovněž ve funkci docenta na Vysoké škole
výtvarných umění v Bratislavě. |